14 May 2010

pakcik jon dalam tivi...

suasana kedai kopi pakcik jon sedikit hingar - bingar pagi ahad di hari buruh ni..walaupun baru pkul 8.30 pagi kadar trafic pengunjung adalah tinggi menunjukkan kepopuleran kedai kopi pakcik jon sama level dengan restoran nasi kandar pelita kat kolumpo..aku cakap sbab aku penah tengok kat jalan - jalan cari makan bersama si gendut pengacaranye tu la kat dlam tivi....restoran tu agak popular dikalangan restoran mamak dalam malaysia ni...aku rase kedai pakcik jon perlu diketengahkan jugak..dalam kepala dah berangan nak email alamat kedai kopi pakcik jon kat jjcm tok next season punya program..mesti pakcik jon glemer...aku tak sabar nak tengok pakcik jon kuar kat tivi sambil tersengih - sengih ala pelakon holiwood..pakcik jon ni kerap kali bercakap nak masuk tivi..umor pun dah dalam kategori kubor panggil mari..sesekali aku nak gak tengok die dalam tivi..

pelanggan semakin berduyun - duyun...suasana seperti kat pasar ikan yang menukjukkan tiada priversi klu nak brekfes ngan kekasih...nsib baik aku g brekfes ngan kengkawan..so suasana bising - bising ni tak dihiraukan la..kicauan burung - burung agak riang pagi ni dok melepak kat dahan - dahan..."burung pun buruh ke tak g keje arini '' suara  si pian kedengaran..aku hanya senyum membalas pertanyaan berunsur jenaka tadi..kat kedai pakcik jon ni ad makanan fevret penduduk sekitar..dari pagi pelanggan tak henti - henti oder...ada yang makan situ dan ada yang bwak balek nak bagi anak - anak yang cuti kat rumah...maklumlah dapur kat rumah cuti gak sempena hari buruh.. 

masing - masing oder "nasi lemak janda sally"...aku pun dah bertahun - tahun fikir pehal la pakcik jon bagi name cam tu....aku rase tak de la komersial sgat nme tu...padahal bukan janda sally  pun yang wat nsi lemak tu..yang aku nampak isteri pakcik jon jela yang bertungkus lumus memerah keringat kat dapor masak nasi lemak tu tiap - tiap hari...kelazatan nasi lemaknya memang terserlah la tak dapat dinafikan..maybi pekej pembungkusan yang menarik tok pelanggan kat kedai ni..dengan mengekalkan keaslian daun pisang sebagai pembungkus..pastu ada dua ketegori nasi lemak iaitu montok or slim...yang ketegori montok tu 2.50 satu bungkus, ada ayam goreng ar...yang slim plak 1.50 satu bungkus ada telur ayam separuh....ermm...aku penah tanye kat pakcik jon pasal pakej nasi die ni..die cakap pelangan kat kdainya mejoriti beli yang montok..pakcik jon ni memang kretif la dalam hal menjual nasi lemak ni..
aku respek pakcik jon...mlam ni gak aku nk email kat jjcm...


xxxxxxxxxxxx


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...